Ägg bra för blodfetterna

18 december, 2012 av Mariann Lämna en kommentar »

ägg kylskåpfast det vet vi ju redan 😉
I BT går detta  att läsa om en ny studie som gjorts i USA och som finansierats av äggindustrin. Är väl första gången man läser i en artikel vem som finansierat studien? Tänk om det kunde informerats lika tydligt när det är typ lantmännen 😉 fast det gör man ju inte och då undrar man ju om journalister också är köpta…

Jättebra om fler studier kunde finansieras av äggindustrin och kött/fisk industrin, ingen annan lär ju bekosta studier på bra hälsosam mat…

Men vad skriver man då?
”Forskarna vid Universitetet i Connecticut har låtit medelålders kvinnor och män med så kallat metabolt syndrom, olika riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom, äta tre ägg om dagen eller motsvarande mängd av ett annat livsmedel med liknande näringsinnehåll.

Inte högre kolesterol
Trots att ”äggätarna” fick i sig dubbelt så mycket kolesterol som tidigare kunde forskarna efter tolv veckors diet inte se någon förhöjning av kolesterolnivåerna i blodet. Alla deltagare i studien hade tvärtom fått sänkt blodfett och en högre andel av det nyttiga kolesterolet HDL.

– Numera har man upptäckt att det hos friska människor finns en kontrollfunktion så att när man får i sig mycket kolesterol genom maten minskar upptaget av kolesterol, säger Hanna Eneroth, risk- och nyttovärderare vid Livsmedelsverket.

Vitaminer i gulan
I måttliga mängder är ägg ett nyttigt livsmedel som exempelvis innehåller hög halt av högvärdigt protein. Gulan innehåller också fettlösliga vitaminer, främst A-vitamin och E-vitamin.
– Äggulan är ju den fetare delen och vitan är den mer proteinrika delen, så vitaminerna finns mycket i äggulan. Men vad äggen innehåller beror på foderkompositionen. Beroende på vad hönorna får för foder så kan också vitamininnehållet variera, säger Eneroth.

Att äta ägg till frukost eller använda det i matlagningen är enligt forskarna bara positivt för den som vill minska på bukfetman. En ordentlig frukost med exempelvis fil, fullkornsmüsli, frukt och ägg gör att man är mätt längre och därför inte luras att småäta igen efter någon timme.

Det mår midjemåttet bra av.”

Fast hoppa fullkornsmüslin, i övrigt att äggätning  är bra det vet många av oss LCHF´are genom egen upplevelse på egen kropp?
Vilket oftast är den bästa referensen, den egna kroppen!

 


Annonser

5 kommentarer

  1. Frida skriver:

    Jag som LCHF-are borde egentligen äta mer ägg men har svårt för att få i mig det då jag kör periodisk fasta och inte äter frukost… Har i ägg när jag gör biffar, köttfärslimpa osv, har du något annat tips på hur man får i sig mer ägg? 🙂

    • Mariann skriver:

      När jag fastade så fick jag inte alltid i mig ägg varje dag.
      Äter du bara en eller två gg dagen?
      För om du äter två gg kan ju den ena rätten vara en äggrätt. 🙂

      • Frida skriver:

        Jag brukar köra periodisk fasta och sen vid lunchtid ta en fettkaffe + liten måltid och sen en större måltid vid middag (det enda konceptet som jag går ner mina sista kilon på). Kanske man skulle steka eller koka ett ägg eller två till den där fettkaffen… 🙂

  2. Anna skriver:

    Tänk att folk fortfarande tittar väldigt misstänksamt på mig när jag berättar att jag äter LCHF. De nästan rynkar på näsan och säger att ”det är väl ändå bäst att äta lite mindre av allt”…smör, ägg och grädde är fortfarande som ett rött skynke för den stora allmänheten. ”Det kan väl ändå inte vara bra att äta så mycket fett?”
    Man riktigt ser på dem att de tror att jag snart ska återgå att äta bröd, socker, potatis, past etc. Har börjat säga att jag bara undviker bröd och pasta för att det tycker folk är mer ok, man anses som lite lätt hysterisk när man pratar om sin LCHF kost. Är det fler som råkar ut för samma sak?
    Tack Marianne för alltid kloka inlägg och bra tips.
    Kram Anna

Kommentera

*