Bakverk kan det vara mat?

16 maj, 2011 av Mariann Lämna en kommentar »

Det är en fråga som är relevant att ställa sig när det handlar om lågkolhydratsbakning av bakverk.
I vårt medvetande så vet vi att kakor och bakverk är oerhört onyttigt. Detta sitter så djupt inrotat i oss att så fort vi ser en kaka eller ett bakverk så går några slags varningsklockor igång undermedvetet.
Detta gör att vi känner oss som om vi fuskar och gör något otillåtet. Denna omedvetna/medvetna känsla av att äta onyttigt, fuska och att vara ”olydig”, kan släppas helt när det kommer till lågkolhydrats bakning.

Tyvärr sitter detta så djupt inrotat i oss att det krävs viljekraft att ”hjärntvätta om” sig, samma viljestyrka som vi fick uppbåda när vi skulle gå från fettsnålt  till fettrikt.

Hur kan lågkolhydrats bakverk och kakor vara rent av nyttiga och hälsofrämjande?

Det handlar ju om VAD man bakar med!
I lågkolhydratsbakning ingår det mycket ägg och det vet vi ju är supermat, i mina köpta äggkartonger står det ”ät ägg varje dag!
Smör är ju också hälsosamt i synnerhet om man kan få tag på opastöriserad grädde att göra smöret på. Men ekologiskt är helt ok.

Sedan har vi ju då dessa ”mjöler” och vad används mest i lågkolhydrats bakning?

Jag har ju som mina basmjöler:
Kokosnötmjöl – 4 g kolhydrater per 100 g
Mandelmjöl – 4,6 kolhydrater per 100 g
Hasselnötmjöl- 6,8 kolhydrater per 100g
Pofiber – 12 kolhydrater per 100 g
fibrex – 4 kolhydrater per 100 g
fiberhusk – 0 kolhydrater per 100 g

Utav dem används kokosnötmjölet mest och sedan mandelmjöl och resterande kommer i en fallande skala.

Om vi ger oss tid att kika på ett par bakverk och tittar på dem ur ett näringsvärde perspektiv.

Vi börjar med mandeltårta 6-8 bitar:
Kolhydrater 22,70
Protein 70,68
Fett 300,30
Energi Kcal 3039,50

Det ger procenttalen: 3% kolhydrater, 9% protein och 88% fett.

Vad är det man säger inom LCHF vad som är en bra fördelning? Man brukar säga 5% kh, 15-20% protein och resten fett. Kikar vi då  fördelningen på mandeltårtan är den rätt bra. Möjligtvis lite lite proteiner och mycket fett, men kolhydrats halten är lägre än rekommenderat…
Man brukar  ju också säga att det är bättre att äta mer fett än att öka proteinandelen.

Vi kan också titta på ett annat bakverk.
Lunchpepparkakan 10 st:
Kolhydrater 3,40
Protein 40,80
Fett 107,70
Energi kcal  1134,25

Det ger procenttalen 1% kolhydrater, 14% protein och 85% fett.

Detta är väldigt strikt LCHF passerar som UFO= UnderFemgramkolhydraterOmdagen

Säger detta er något?
Vi kan gå igenom bakverk efter bakverk och få något sånär samma resultat, lägger vi till bär stiger ju givetvis kolhydrats mängden i bakverken och också om man ökar på grädden. Så bakverk med grädde och bär ger högre kolhydrats halt, bakverk utan det kan tillhöra en strikt LCHF.
Är det inte dags att tillåta sig att lågkolhydrats-bakverk får lov att ingå i kosten, utan att ge sig några medvetna/undermedvetna förebråelser?

Jag tycker det!

 

 


Annonser

21 kommentarer

  1. Laila skriver:

    Vad jag gillar din blogg och dina inlägg. Tack för att du finns. Ska unna mig lite ”bröd”. Jag brukar äta 10% yoghurt+ grädde på morgonen, men märker en viss viktökning. Är det bättre att äta en smörgås med bra pålägg?

    • Mariann skriver:

      Ja, jag har insett av egen erfarenhet att vi måste kunna tillåta oss bakverk och om vi verkligen kan förstå att de INTE är onyttiga på något sätt, så bör vi kunna tvätta av oss detta gamla hjärnspöke.
      För mig och säkert för många andra behöver det finnas bakverk som är mat, dvs kan utan mankemang få ingå i en LCHF livstil. Det är superviktigt om vi ska få livet att fungera socialt.
      Ja, jag brinner lite för detta märker jag, jag går lätt igång 😉

      till din undran, 10% yoghurt är ganska mkt kolhydrater och många av oss får iaf inte någon viktnedgång av för mkt mejerier.
      Jag hade nog hellre bakat någon LC bröd gärna mitt kokosnötmjöl bröd då det innehåller så lite kolhydrater och knökat detta fullt med smör och goda ostar och eller skinka, kokta ägg, eller varför inte stekta?

      Kram Mariann

      • Laila skriver:

        Tack för svar och synpunkter. Jag håller på med en beställning till LCHF-butiken så jag ska beställa cocosnötmjöl för det finns väl ingen annanstans. Mandelmjöl har LIDL just nu till bra pris.
        Kram

        • Mariann skriver:

          jag har köpt mitt kokosnötmjöl på LCHF-butiken, men jag tror att hälsokostaffärer kan ta inom de vill.
          Men om du ändå ska handla där så passa på även med en sådan påse. 🙂
          Kram Mariann

  2. Karin skriver:

    tack för dina ord! det är precis så jag också tänker… bakar gärna LCHF-bröd till mig själv och ser det som en naturlig del i min kost.

    • Mariann skriver:

      Roligt att höra fler som tänker som jag! 😀
      Varmt välkommen hit ska du känna dig också!
      kram Mariann

  3. Hanna skriver:

    Alla är vi olika. Jag har otroligt lätt för att överäta på LCHF-bakverk, det triggar helt enkelt igång sockermonstret även om bakverken i sig inte innehåller socker. För mig finns det inget som heter ”ta en bit och sen är det bra”..

    Det finns det så mycket annan god mat inom LCHF-världen så för mig är det inte någon större förlust att avstå från bakverk. Lugnet som jag känner nu när sockermonstret ligget i djupsömn smäller högre än alla bakverk i världen 🙂

    • Mariann skriver:

      Jätte välkommen hit! 🙂
      Javisst är det självklart så, att vi alla är olika och ska så vara.
      Men många av oss som äter LCHF och kanske har varit överviktig sitter med en ”överdomare” i oss som säger att bakverk är onyttigt, och du syndar om du äter sådana oavsett VAD de är bakade med. Det är det jag grunnat över.
      Detta inlägg var till alla dem som har och har haft det som jag. Ville visa med några exempel på att bakverk kan vara ”mat”. Men psykologiskt är de fortfarande bakverk… märkligt…
      Märkligt detta med kartan och verkligheten, hjärnan/ögonen säger oss något och fakta (MinMatkalkylatorn) säger något annat.

      Jag själv blir inte triggad av äta något som är bakat med kokosnötmjöl och lite sötning, men det kan säkert vara så att de med ett djupt sockerberoende bakom sig kan triggas av dessa lchf-mjöler så som kokos, mandel och hasselnöt mm även om bakverken är utan sötning.
      Men mina bakverk är ju för alla LCHF`are som kan äta dessa lchf-mjöler/sötning och inte för dom som inte kan!

      Men självklart äter alla vad de bäst mår bra av och mår man inte bra av bakverk, så gör man inte det bara, och då bör man ju låta bli och göra precis som du. 😀
      Kram Mariann

      • Hanna skriver:

        Du har så rätt, ”syndar-tankar” tillför inget gott.
        Och även om jag inte kan äta LCHF-bakverk så uppskattar jag alla fina bilder du lägger upp 🙂

  4. A skriver:

    Kika på förpackningarna av pofiber och fibrex igen, det har blivit något fel med värdena i alla fall på dem. 5.5 för fibrex och 12 för pofiber är det. Kanske blev något tankefel med dl eller så, de är ju ganska lätta så blir inte mycket per dl.

    • Mariann skriver:

      TACK A! 😀
      ja det hade blivit fel, jag läste på LCHF butiken och fick för mig att det stod per 100 g men det var i dl. 🙂
      Nu är det rättat i inlägget.
      Än en gång tack!
      Mariann

  5. Lina skriver:

    Hej! Är precis i starten med LCHF kost och känner mig som en riktig nybörjare. Är dock väldigt intresserad och tycker det är kul. Dock är det lite snurrigt med alla kolhydrater. När jag är och handlar , kollar jag numera automatiskt näringsinnehållet på varorna. Har satt en gräns för mig själv och min sambo att varan får max innehålla 10-15g kolhydrater per 100g. Är det en bra grej? Ska man behöva använda matte och räkna ut vad man får i sig varje dag? Känns jobbigt.
    Använder mig väldigt mycket av lcfhrecept.com och älskar alla LCHF bröd jag provat att baka. Men det känns så ”fel” att äta bröd?! Gjorde chokladbollar-LCHF i helgen och dom var goda, saknade inte sockret men det kändes allt som jag syndade.
    Du har superfin blogg och dig kommer jag besöka oftare!! 🙂 Kram Lina

    • Mariann skriver:

      Varmt välkommen hit och vad roligt att du kommer besöka den ofta, det gläder mig. 😀
      jag tycker nog att 10-15 gram kh per 100 g är rätt hög halt. Man brukar säga 5 gram per 100 g.
      Dock ska man tänka på att ex kakao har hög halt men väger nästan inget. Så 5 gram är lite med modifikation.
      Sedan beror det ju också på hur gamla ni är och om ni är sjuka eller friska.
      jag skulle säga att om ni är unga och friska så kan du säkert ha det som ett rikt märke, dock vara noga med att allt spannmål bör vara bannlyst och givetvis socker.
      läs gärna fliken uppe lite till vänster ”LCHF” och underkategorin LCHF-definition. där bör ni få lite kläm på hur jag tänker i alla fall.
      Kram Mariann

  6. Lina skriver:

    Tänkte också skriva att min tanke är att promenera ca 30-40 min några ggr i veckan för att sedan börja jogga lite lätt, efter det gör jag sit-ups, armhävningar och benövningar. Låter inte detta bra? 😀

    • Mariann skriver:

      låter jätte bra!!
      jag har nu efter att jag gått ner ca15 kg börjat jogga 45 minuter varje dag, detta ska ske fram till midsommar, då vi är bjudna på bröllop 😉 därefter blir det inte lika ofta….
      Kram igen Mariann

  7. Bjørn Larsen skriver:

    hei! Jeg mener at for de sukkeravhengige, eller de som nettopp har spist seg fri fra sukker bør kanskje søte kaker være FY! men alle vi andre som har gått lenge på LCHF, vi kjenner sikkert påkroppen om vi tåler det. Jeg har spist LCHF i 2.5 år og jeg tåler kake. jeg spise mat sukret med sukrin til fest og weekend. Folk kjenner jo selv kroppen sin.

    • Mariann skriver:

      Precis!
      jag förstår mkt väl är svårt och djupt sockerberoende (som sitter mentalt) där kanske man aldrig kan äta lchf-bakverk.
      Det är ju ändå så att den fysiologiska orsaken till sug finns inte med dessa bakverk. 😀
      För oss i familjen så är de andra oerhört beroende av att det finns lite gott till kaffet, OM inte mina bakverk funnes skulle de äta de onyttiga bakverken, så det är DÄR mina bakbok kommer in, till alla dem som annars skulle äta något onyttigt då och då, NU kan de äta något gott och ändå behålla vikt, hälsa och hålla sig på lchf-banan. 🙂
      Alla unga friska människor kan redan NU börja äta och baka hälsosamt, så behöver de aldrig fastna i fällan vi andra gått i!
      //Mariann

  8. Lindha Bergman skriver:

    Hej tack för jätte bra inlägg i bloggen (facebook)…håller med helt att bakverk som är ”nyttiga ” för oss ska kunna ingå i kosten 🙂 jag är en sådan som alltid har bakat massor ocha haft frysen full av kakor bullar o bröd …så jag är så glad att du har så bra recept som jag nu kan sätta tänderna i . och äta utan dåligt samvete… MVH Lindha en fd ”bullmamma” 😉

    • Mariann skriver:

      Hejsan!
      Jo jag tycker faktiskt att det är viktigt att alla andra ej sockerberoende och för en delen icke lchf´are gott kan övergå till att baka och äta hälsosamma bakverk!
      Finns ju ingen som helst anledning att vi alla måste vara ”asketer” för att vissa måste, precis som att man inte kan förbjuda folk att dricka vin för att det finns alkoholister.
      Så sprid recepten så att alla förstår att numera finns det mat-bakverk att tillgå. 😀
      Kram och tack för att du gillade inlägget.
      Mariann

  9. Bjørn Larsen skriver:

    Du har så rett, Mariann.
    Jeg sendte en lenke til min datter som skriver matblogg i Norge.Det er jo bra med et hvidt perspektiv som mulig.
    Hun heter Janicke og bloggen heter
    En sunn familie.
    sunnfamilie.net
    Vi skal sammen starte med praktisk/teoretisk LCHF kurs i Oktober.

    • Mariann skriver:

      Hej igen!
      Den matbloggen måste jag besöka!
      Vad roligt om hon finner min blogg bra och hon får självklart lägga den i sina länkar om hon tycker den passar in. 🙂
      Lycka till med LCHF kurs! 😀
      kram Mariann

Kommentera

*