Inlägg märkta ‘sukrin’

Erythritol vad är det?

24 november, 2011

Många undrar vad Erythritol är och det är en sockeralkohol med 0 kolhydrater, :) och 0 kalorier för de som bryr sig om det…
Finns i tre kända märken i Sverige, Sukrin, Sötrix och Sötin.

Bilden är hämtad från en engelskspråkig sajt med superbra info.

”Erytritol är en naturlig sockeralkohol som finns naturligt i frukt och vissa grönsaker. Det är 60-70% så söt som vanligt strösocker men innehåller inga kalorier eller kolhydrater*. Därtill höjer inte Erytritol nivån på blodsockret och orsakar inte karies. ” Skriver steviasocker.se

”Vad är sukrin/sötin?
Sukrin och sötin är samma sak. De säljs bara under olika varumärken och av olika grossister.
De består av en 100% naturlig och ekologisk produkt, baserad på en sockeralkohol som kallas Erythritol. Erythritol finns naturligt i bland annat päron, meloner och svamp.
Sukrin och sötin görs genom fermentering (jäsning) av kolhydraterna (dextros/glukos) i frukten. Man tillsätter en bakteriekultur till glukosen, som sedan omvandlas till Erytritol. Det är samma process som vin, ost och yoghurt går igenom. ” Skriver Plushälsa

Vill du veta allt om Erythritol så har ni en superbra information här på SUKRIN.org

Sedan för den som vill se med egna ögon att Erythritolen inte höjer blodsockret
kan  ju kika lite här.

 

Sukrinmelis – floorsocker

25 april, 2011

Om man inte har sukrinmelis hemma kan man göra eget, genom att låta sukrinet gå i ca 2-3 minuter i en matberedare. Sukrinet blir mer finfördelat i bakverken och risken för bismaker minimeras ytterligare.

Dock blir sukrin som körs i matberedare inte lika finmalet som köpt sukrinmelis. Vill du köpa melis så har LCHF butiken det.

Ett annat tips kan vara att alltid då recepten innehåller smält smör låta sukrinet smälta med i smöret och röra tills det är helt smält.

 

 

Sötningsmedel – Sukrin – Stevia – Luo han guo

4 april, 2011

Det finns många sötningsmedel, men bara några fåtal som fungerar för oss LCHF´are. De som nämns oftast är Sukrin  (Sötin är samma sak) och Stevia. Dessa sötningsmedel är enligt anekdoter icke blodsockerhöjande och därmed lämpliga för diabetiker och oss andra insulinresistenta.

Sukrin som är väl det som är lättast att använda och få tag på, ser ut som socker och sägs ska doseras som socker. I vår familj har vi dock upptäckt att för stor dosering av Sukrinet ger en sveda i halsen, några andra kallar det för ”metallisk smak”. Detta gör att för oss och många andra måste man minst halvera mängden Sukrin jämfört med socker. I boken Bakglädje med LCHF så använder Annika Rogneby väldigt mycket sukrin, från ca 1 dl och uppåt, detta fungerar inte för många av oss som bakar, och tipset många får är att halvera mängden Sukrin i bakverken. Dock blir bakverken i osötaste laget då och jag har upptäckt att kombinationen av Sukrin och Stevia blir bäst.

Stevian som är den andra mest kända av sötningsmedlen inom LCHF är oerhört söt och därmed väldigt svår doserad. Stevian har också en bismak då man överdoserar, vilket gör den ytterst svår att använda. Så man får ta knivsuddar av den i bakverken. En kombination av Stevia och Sukrin är bäst och då handlar det om i en kaka med ca 3 ägg att ta 2-4 msk Sukrin, max 0,5 dl och 1-2 knivsuddar Stevia.

Man får ju prova sig fram med Sukrin och Stevian, och tillhör man dem som inget märker av sukrinets biverkan i halsen så ta full mängd sukrin och hoppa över Stevian.

LCHF bakverk ter sig alltid osöta för dem med ”söttand”, man kan säga att bakverken får en ”vuxen” smak. Men för oss ”avsötade” LCHF´are är ju detta inget problem.

Sedan har vi detta nya ( för oss LCHF´are) sötningsmedel Luo han guo, som är en frukt man extraherar sockret ifrån. Jag har hittat en sida där man testat Stevian vs Luo han guo och funnit att blodsockret inte höjs varken av Stevian eller Luo han guo. Detta socker är sötare än socker och sukrin, men mindre söt än Stevian. Detta gör att man får tar mer av Luo han guo än Stevian, bortemot 1 tsk kanske mer tillsammans med Sukrin. Än så har jag inte bakat bara med Luo han guo, så det återstår att se om det går. För det bästa  med just Luo han guo är att det finns INGA som helst bismaker.

Hur får man då tag på dessa sötningsmedel?

Jag köper alltid i första hand från LCHF butiken, nu ser man mer och mer att även hälsokostaffärer har upptäckt sukrinet. Stevian som jag har är i från USA iHerb, se länk nedan.

Vad gäller Luo han guo finns det ännu så länge bara att köpa från USA och då är det iHerb som jag köpt ifrån.

Baka, laga mat och framförallt njut med LCHF!

 

 

Kokosnötsmjöl, fiberhusk, sukrin och andra ingredienser

2 april, 2011

När man ska LCHF-baka krävs ju andra ingredienser, allt mjöl och alla traditionella sötningsmedel = socker går ju bort, i alla fall för mig. Många använder ju ibland agavesirap, björksocker och honung, men de höjer ju alla blodsockret och vill man då hålla detta lågt om man exempelvis är diabetiker eller som jag insulinresisten, så är det bara sukrin, sötin, stevia och luo han guo som fungerar som så att kroppen inte upplever dem som kolhydrater och därför heller inte reagerar på dessa.

Samma gäller ju stärkelsen (spannmålsmjöler) som ju är en sockerart och som faktiskt redan i munnen blir till socker. Här använder jag då numera i förstahand kokosnötsmjöl, då det mjölet är väldigt likt vetemjölet men inte  har alla dess negativa egenskaper. Kokosnötsmjölet sväller precis som vetemjöl och i praktiken kan man då reda en sås med mjölet, dock känns det som man hällt lite småsand i såsen, alltså blir det inte så lyckat.

Man kan tycka vid första anblicken att detta är dyrt att skaffa alla dessa nya produkter, visst blir det i ett första skede en del pengar som ska ut, men man har ju igen det på hälsan.
Man ska se det som en investering!

Var får man då tag i dessa udda ingredienser? I första hand handlar jag mitt kokosnötsmjölmjöl, mandelmjöl och socker på  LCHF-butiken .  Fibrex, fiberhusk och pofiber hittar man vid glutenfria produkter i din matvaruaffär, men också i LCHF butiken.
Observera att man INTE kan göra kokosmjöl på mixade kokosflingor, det blir kokosomelett av allt.

Lycka till med LCHF bakning!