Inlägg märkta ‘viktnedgång’

LCHF- baka och viktnedgång

15 augusti, 2012

Många tror att man inte kan gå ner i vikt av att baka och äta lchf kakor, FEL!
Min man är ett levande exempel på att det går utmärkt, minus 24 kg på vågen med ett väldigt mumsande på mina bakverk. ;)
Att jag själv inte går ner har inte med bakverken att göra som jag berättat om tidigare, jag går inte ner i vikt av vare sig av strikt lchf, fakir, ufo, utan mejerier eller utan kakor…

Däremot ser det ut som att vågen rör på sig liiite av att minska på proteinet och öka fettet. Snart ska jag göra en liten utvärdering av mitt nya experiment och jag ska också räkna över hur det skulle bli med kakor i kosten. Just nu bakas det inte då jag vill först köra detta och utvärdera, sedan lär det ena och det andra läggas till för att se vad händer, men hela tiden hålla mig inom ramen för mängden protein över dagen.
Som sagt det blir 70-max80 gram protein, ca 200 g fett och 10-20 gram kolhydrater.
Det är möjligt att jag ska ner ännu mer i proteinet, men detta avvaktar jag med, då jag ju också tränar.

 

 

 

LCHF-kakor och vikt

8 juli, 2012

Ibland händer det att jag får frågan om jag går ner i vikt när jag äter så mycket lchf-kakor.
Dessa funderingaruppstår givetvis hos några då jag redovisar att min vikt inte rör sig neråt. Finns säkert de som tänker just på min bakning.

Här vill jag då göra de som tror att lchf-kakorna ligger mig i fatet uppmärksamma på att mina ca 15 kg gick jag ner under mina första ca 8 månader.
Sedan går jag upp och ner 3-4 kg, och detta verkar inte bero på så mycket vad jag äter. Utan om jag rör mig eller inte. Läs mer »LCHF-kakor och vikt

Träning och viktnedgång?

18 september, 2011

Ja, jag vet inte hur ni har det men jag går minsann inte ner något nämnvärt av att röra på mig mer….
Självklart får jag upp flåset och märker att man inte är halvdöd när man gått uppför trappor etc.
Men vågen visar bara ner max 2 kg av 6 månaders träning  dvs joggande ca 5 km varannan dag i 4 av månaderna och 5 km varje dag i 2 månader.

detta med träning och viktnedgång funkar inte, inte för mig…

Här en norsk artikel i ämnet.

Däremot så försvann 15 kg Mariann via rätt kost och att ”bara sitta i soffan”. Lite kul är också de svar han ger längre ner i artikeln, läs dem.
Sedan inser jag mkt väl att man kan få andra fördelar med att motionera, men att det ändå visar sig ge så lite på så rätt intensiv träning under 6 månader förvånar mig ändå.
Bättre humör och energi, och förstärkt  immunförsvar mm som också brukar nämnas att man får av träning, det uppnådde jag också med ”rätt kost och soffa” redan inom 6 månader. Kan inte se att detta skulle förbättrats ytterligare under de senaste 6 månaderna, inget kan väl nästan bli bättre än bra?
Jag har en mängd hälsoförbättringar sedan koständringen och just immunförsvaret är det mest signifikanta. Ingen av oss i familjen har haft en enda förkylning eller liknande under 3 resp 2 år!! Min återkommande huvudvärk och humörsvängningar är som bortblåsta, och behöver heller ingen powernap… så energi, bättre humör och superbra immunförsvar kan man tydligen uppnå med en radikal kostförändring och helt utan motion.

Men för guds skull rör gärna på dig! Jag tänker fortsätta!

 

 

 

Viktnedgång och lchf-bakverk

24 augusti, 2011

Många undrar ju om man kan äta mina och för den delen andras lchf-bakverk och ändå gå ner i vikt.

Det är en bra fråga.

Många kan, andra kan inte. Det är alltså precis som det brukar, helt individuellt. ;)
Man måste alltså prova sig fram till vad är det som gäller för just mig och min kropp.

Jag skulle kunna säga generellt att om du tillhör skaran som kan äta nötter, bär och grädde och ändå gå ner i vikt, de kan äta friskt av bakverken.
De av oss som vet med sig att just detta ovan  hämmar viktnedgången, de bör vara restrektiva även med bakverken.

Många bakverk ( i den kommande boken) är baserade på enbart kokosnötsmjöl, ägg och smör + smaksättning. De innehåller oerhört lite kolhydrater och passar in i en UFO (UnderFemOmdagen) och bör alltså inte hämma en viktnedgång.

Så fort man använder mandelmjöl, hasselnötsmjöl, bär och större mängder grädde stiger ju kolhydratshalten en hel del. För dem då som just har problem med att viktnedgången stannar av av nötter, grädde (mejerier) och bär, de får ju göra avväganden om och när man ska tillåta sig dessa godsaker.

Jag upplever på min egen kropp ingen större skillnad i när jag äter mer av godsakerna eller om jag avstår. Min vikt sniglar sig när oavsett och har så gjort i 2 år. Inte ens de sista försöket med fakir gav någon nedgång i vikt. Maken går stadigt neråt även med mkt lchf-godsaker och dottern har alltid varit smal.

I min värld är det numera så att jag tillåter mig dessa godsaker och ser mer min viktnedgång över tid. Det tog ju ändå 25 år att gå upp…

För mig och för många andra blir det mer och mer viktigt att lchf-livet fungerar hela livet än att vikten rasar under några månader. Därför väljer jag att leva med lchf-godsaker och hellre ser detta med viktnedgång över tid. Ser det som ett utmärkt tillflle att praktisera tålamod.

Sedan är jag ju numera inte jätte överviktig, den som är det bör ju tänka mer i kombination hälsa= viktnedgång.

Ät och njut, det viktiga är att äta äkta och riktig mat och sedan sätta lite guldkant på tillvaron med lchf-godsaker!