Hur ofta äta lchf-bakverk?

22 mars, 2012 av Mariann Lämna en kommentar »

Den frågan dyker upp titt som tätt.

Många lever ju kvar i det gamla tänket om att när man fikar och äter bakverk då syndar man och äter något väldigt onyttigt, och det får man göra sparsamt, helst inte alls 😉

Numera när det går att baka fina ”nyttigapåriktigt” bakverk med kokosnötsmjöl och mandelmjöl har ju bakverk i många fall blivit mat.
I ett tidigare inlägg här på bloggen jämförde jag omelett med en kaka och i vissa  fall blir det mer kolhydrater i en omelett jämfört med många lchf-bakverk.

Men hur ofta tycker jag man då kan äta lchf-bakverk?

Varje dag skulle man kunna säga, men inte alla måltider varje dag.

Jag tänker så här, äter man omelett eller ägg varje dag i en måltid så spelar det ju mindre roll om du ibland hällt kokosnötsmjöl o kakao i eller om du hivar purjolök o paprika (kolhydratsmässigt). Givetvis innehåller paprika och purjo andra saker än kolhydrater. Vilket kakao och kokos också gör.

Viktigt är variationen över dagen och veckan, att äta varierat av ägg, fisk, kött, fågel, skaldjur, smör och grönsaker över dagen.

Men om du ex alltid äter en omelett till lunch, kan väl den lika gärna bytas ut till en lchf-kaka ibland? Dock skulle jag tröttna på att äta en mat-kaka varje dag ändå.

Andra tycker man bara ska äta lchf-bakverk till lyx och högtider. Man gör som man vill…

Men det som är den stora poängen här är ju att vi numera alla kan släppa på denna ”onyttighetsångest” som var förknippat med tidigare kakätande och numera glädjas åt att vi kan baka mat och nyttiga bakverk på riktigt!

Att vi kan bjuda på mat-bakverk till alla och ingen behöver få ångest över att man frossar eller tar en eller två bitar till!

Så ÄT BARA! 

 


Annonser

16 kommentarer

  1. Eva skriver:

    Hej. Jag kan inte äta hur mycket som helst av det goda i din bakbok och inte heller andra goda bakverk som finns. Jag triggar igång mig själv med sukrin (eller vad det nu e för ”socker” som sätts i bakverket).

    • Mariann skriver:

      Ja var och en måste ju själva finna sina triggers. Alla är vi olika, jag triggas av jordnötter, då kan jag överäta och vilja ha dessa varje dag och gärna fler gånger om dagen. Kakor kan jag tröttna på…
      Det jag ville förmedla är att den gamla ångesten kan släppas för att fika. 😀

  2. Pamsan skriver:

    Det ligger nog i bakhuvudet, det där att bara för att det är en kaka så är det onyttigt. Detta har man ju levt med hela tiden innan när man åt kolhydrater. Får tänka om. 🙂

    Måste verkligen testa något av dina bakverk. Har inte vågat mig på sukrin. Är rädd för att jag kommer att tycka att det är för sött. Är väldigt nyfiken dock.

    • Mariann skriver:

      Om du kör min blandning (erythritol och stevia) så bör du hamna i en lagom sötma för oss avsötade. 😀

  3. Maria H skriver:

    Fick hem steviapulvret i fredags och bakade dina semlor! Har bara bakat dina muffins innan utan stevian och OJ vilken skillnad! Smakade som en köpt semla! Min sambo som är väldigt kräsen åt upp hela och min kära pappa trodde inte på att jag gjort den själv! Såg ju köpt ut! Så man kan absolut äta gott med lchf!
    Själv ska jag ha kalas i helgen och det kommer vara lchf heeelt igenom! Din bok kommer användas flitigt kan jag säga! 🙂

  4. Ann-Charlotte skriver:

    hjärnan är en ganska lustig manick – den ser bara ”kaka” och reagerar på att kakor alltid tidigare har varit sockersötade och förutsätter att även denna kaka är det – hjärnan skapar därmed ett ökat sötsug hos många

    det är inte bara kroppen som behöver avgiftas utan även hjärnan och DET är inte lätt men med lite extra jävlar anamma fixar man det oxå 😉

  5. Katharina skriver:

    Hej Mariann

    Jag skulle testa dina våfflor i boken igår men fick verkligen inte till det. De fastnade och blev jättetorra. Vad gjorde jag för fel tror du? Hur som helst så blev det ändå väldigt bra för jag hällde smeten i muffinsformar och i med lite bär, och tjoffade in i ugn på 175 grader och det blev suveränt goda muffins 🙂

    • Mariann skriver:

      Vad skönt att det ändå blev nått av det hela! 🙂
      Ja detta med våfflor… det är inte enkelt, jag tror man behöver supernya järn där materialet verkligen släpper.
      har man det minsta gamla och använda, blir det svårare verkar det som.
      jag ahde ju hivat mitt järn i tron att ajg aldrig mer skulle göra våfflor… fick köpa nytt och i det funkar det.
      Men man kan ju inte köpa nya järn vart och vartannat år för å göra våfflor 🙁
      jag hoppas du ändå provade att göra ett par tre laggar för ibland kan ju den första fastna men inte de andra. Just detta också att låta den ligga lite på laggen innan man tar ner locket bruakr kunna hjälpa också att de blir liskom lite tjockare på mitten.
      Men muffisn är ju också gott, fast det är dock inte våfflor 😉
      Kram Mariann

  6. kan tröttna på vanliga kakor ibland, men inte dessa… 🙂 mums vad gott det är! 🙂

  7. Lisa Walén skriver:

    Jätteskönt att höra att man kan släppa kak- och bakverksångesten…!!! Det gillar jag!

    • Mariann skriver:

      Det är vi många som tycker! 😀
      man behöver bara upprepa det med jämna mellanrum då fler och fler behöver höra detta! 🙂

  8. Milla skriver:

    Hejsan! Jag försöker förstå detta men gör inte det 🙂 läser ibland på vissa sidor att exempelvis sukrin kan påverka insulinet för att man lurar kroppen att det kommer något sött?! Är det så? För jag vill ju inte påverka insulinet, känns som det är en stor del inom lchf att inte få massa insulinpåverkan. Åt precis två bullar som jag bakat efter ditt recept 🙂 förhoppningsvis så triggar inte det igång mitt sötsug, försöker testa mig fram 🙂 om det inte triggar igång suget hos mig så ställer det väl inte till sån oreda? Kanske inte går ner i vikt men heller inte upp. Rörig fråga 🙂 men är orolig att kroppen tror det är sött å ”startar igång” insulinet och förstör förbränningen.. Mvh Milla

    • Mariann skriver:

      Ja du får vara vaksam om just även dessa ”osöta” kakorna triggar ett sötsug och att man dyker ner i den riktiga sockerskålen.
      Annars så som jag förstått det så för att insulinetsska höjas eller frisättas så msåte det ske en blodsockerhöjning och det gör det inte med varken stevia eller erythritol. Finns ett inlägg om detta på boggen där jag redovisar 4 olika individers blodsocker efter frossning av ”sött”.
      http://mariannslchf.se/nya-blodsockerkurvor-efter-frossning-av-sott/
      Kram Marian

Kommentera

*