Lågkolhydratskost (LCHF) är inte detsamma som högproteinkost

27 juni, 2012 av Mariann Lämna en kommentar »

”Proteinrik kost med lite kolhydrater ökar risken för hjärtsjukdom och stroke. Det visar en ny svensk-amerikansk studie, som är en av de största vetenskapliga undersökningarna hittills om de långsiktiga effekterna av lågkolhydratdiet.

– Den som vill gå ner i vikt bör inte okritiskt kasta sig över modedieter som Atkins och LCHF och stirra sig blind på kortsiktiga viktresultat. Man måste också tänka på de långsiktiga hälsoeffekterna, säger Hans-Olov Adami, professor i cancerepidemiologi vid Karolinska institutet.”
Skriver DN idag.

Varför går det inte in att LCHF inte betyder mer kött?
LCHF redan i bokstäverna säger vad det handar om:
Lite carb=kolhydrater och högre fett

Meningen med LCHF är ju att vi byter ut kolhydraterna mot mer fett.
Vi äter samma mängd protein som man alltid rekommenderat, ca 1-2 gram per kilo egen kroppsvikt brukar vara det man säger.
Men däremot så tar vi bort kolhydrater och ersätter den energin med fett.
Det gör också att maten inte simmar i fett, vi äter inte bacon simmandes i smör…
Bilden visar hur mina middag i regel ser ut. Två biffar, lite sallad eller kokta grönsaker och en liten sås till.

Tycker nog att folk som kommenterar LCHF också måste sätta sig in i vad det egentligen betyder och inte bara gissa.

Per Wikholm på LCHF.se gör en bra kommentar

 

 

 


Annonser

10 kommentarer

  1. Pamsan skriver:

    Man blir bara trött.

  2. Karin skriver:

    Jo, fast studien sa väl inte riktigt det? Det är väl summeringen som är tokig. Vad jag kunde utläsa av studien är det ökad risk för ohälsa om man 1) minskar kolhydraterna ELLER 2) ökar proteinintaget. Allra högst risk om man gör båda. Så som LCHF-are faller vi ju in i kategori 1. Det räckte med att minska kh-intaget med 20g/dag för att risken skulle öka

  3. Tina skriver:

    Har faktiskt trott att man skulle öka protein-intaget. Eller det har i alla fall lätt blivit så för mig. Har svårt att få in mer fett i maten. Fastnar på smör, avokado, lax och makrill. Har du lite fler förslag så skulle jag bli tacksam.

    • Mariann skriver:

      Kokosfett är också bra fettkälla! Någon msk i kaffet är supergott i synnerhet om koksoen smakar kokos ;) Blir som kaffe med kaka. :)
      Annars är det ju smör och att äta fettet.
      Men visst är det lätt att öka köttet, men det är ju inte det som förordas utan byta kh mot fett. :)
      Sedan är det ju också så att i början äts det mer för att bli mätt och då blir det mer kött, men efterhand så misnakr portioenrna av köttet, tycker jag det blir här iaf. :)

  4. Anna-Karin skriver:

    Jag kan inte begripa varför det ska vara så svårt att fatta vad LCHF handlar om. Jag säger till de som frågar mig vad jag äter: Samma som förut men UTAN pasta, potatis, bröd och ris. Inte mera kött. Mer av smör/kokosfett, mycket mera grönsaker, fler ägg.
    Jag tycker inte det är så märkvärdigt. Jag mår bra, inget svajande blodsocker. När man sen har en pärla som Marianne med recept på bullar och kakor behöver inte inbjudna gäster känna sig missnöjda heller.

Kommentera

*