Stevia och erythritol – de av LCHF godkända sötningsmedlen

6 september, 2011 av Mariann Lämna en kommentar »

Många bloggläsare vet ju att jag alltid använder båda och att min blandning är ca 2-3 msk erythritol och 1/4-1/2 krm stevia.
Jag gör ju detta för att vi i vår familj märker så tydligt av dessa båda sötningsmedel bismaker.

Men för dem som inte märker av någon bismak varken på stevia eller erythritolen eller att bara någon av dom fungerar kan givetvis bara använda den ena eller den andra.

I traditionella bakverk så har socker en funktion av att fylla en volym i kakan. Här är recepten anpassade för att fungera utan den volymen. Volymen blir av ägg och smör, det är  också därför som kakorna är mat.

Så om du tillhör skaran av de som föredrar stevia så använder man bara det, eller tvärtom om det är erythritolen som är bäst för dig då fungerar alla dessa recept lika bra med bara det ena eller det andra. Du behöver bara öka mängden något, smaka av och ev öka lite till.

Givetvis kan även den som vill söta med andra sötningsmedel så som honung, agave-sirap mm använda sig av recepten. Man ska dock veta att dessa höjer blodsocker och  triggar sug efter mer.

Så använd de sötningsmedel du själv uppskattar och finner bäst!


Annonser

10 kommentarer

  1. Ivannia skriver:

    Hej!
    några frågor: du nämnde honung, hur kan man dosera den jämför med stevia och hur påverkar i kroppen. spelar det något roll om honung är fast eller flytande?.Jag är lite ny när det gäller bakverk. Tack för din blogg!
    kram

    • Mariann skriver:

      opps, jag har nog svarat dig via mailen, det var ju tänkt att hamna här i bloggen! 🙂
      här kommer det igen.
      Hejsan!
      jag nämner de andra sötningsmedlen efter som jag vet att några få väljer
      honung. hur man ska dosera det i förhållande till bakverken är svårt att
      säga då jag aldrig skulle använda det själv. Man får prova sig fram och
      smaka av smeten och öka dosen.
      Flytande honong är sämre än fast då den innehåller mer fruktos. Honung är ju
      fruktos men fast verkar vara mer GI och flytande är det tillsatt nått. Så
      det är bara levern som kan bryta ner honung, det är just därför jag hellre
      använder de mer lchf-godkända sötningsmedel som inte höjer blodsocker alls
      och inte triggar sug efter mer. Hoppas detta var en hjälp.

      Kram Mariann

  2. Mia skriver:

    Hej! Jag har testat flera av dina recept, men har sötat med hermesetas eftersom jag inte lyckats hitta varken stevia eller erythritol. Jag har förstått att detta inte är särskilt bra och kolhydratmängden är ju rätt hög i hermesetas.

    Därför undrar jag vart du får tag i de sötningsmedel du använder? Köper du de över nätet!

    Tack för en kanonbra sida!

    • Mariann skriver:

      Hejsan och välkommen hit! 😀
      Ja jag köper över nätet och det är LCHF butiken som jag alltid handlar ifrån.
      Kram och ett jättetack för att du gillar min blogg. 😀
      Mariann

  3. Malin skriver:

    Jag undrar en sak,du blandar ju Stevia med Eryhritol.
    Blir det bättre då?
    För Stevia i sig är ju svårt att använda, bismaken tar över och sitter i jättelänge och då använder jag mycket mindre än det står att man ska dosera.
    När jag använder Sukrin så blir det också en bismak, en kall känsla i munnen och det är inte heller trevligt.

    Det förtar känslan när man vill baka något gott.

    • Mariann skriver:

      Hejsan!
      Det blir perfekt sötma om man drar ner till ett minimum av båda sorterna! jag har upptäckt att doseringen för de allra flesta ligger på ca 2-3 msk Erythritol och 1/2 krm stevia, om stevian är ca 200 gånger sötare än socker.
      Du ska absolut prova denna kombo, jag vågar lova att den går hem i era munnar. 😀
      Kram Mariann

  4. Lotta skriver:

    Hej!
    Har sukrin hemma, men gillar inte den isiga smaken, stevia har jag aldrig prövat. Läste att indianerna även använde stevia som preventivmedel! Inte för att jag tänkt skaffa fler barn, men man blir ju lite ”orolig” för hur det påverkar kroppen… I ochför sig använder man ju en så liten mängd, men ändå… Vad tror du?

    Ser fram emot din bakbok, som jag verkligen tror på. Köpte Bakglädje med LCHF när den kom, men det var ingen glädje alls att äta, smakade vedervärdigt!

    M V H Lotta

    • Mariann skriver:

      Hejsan och varmt välkommen hit!
      Det är just därför som jag blandar stevia och erythritol hela vår slät fixar inte sukrin i sådana mängder som oftast finns i recepten och i Bakglädje.
      Jag har också läst om det och jag vet inte om det bara är ett rykte, för det vimlar ju av paraguaner och så också japaner, de har ju haft det som sötning i 40 år. 😉
      Däremot tror jag det finns krafter som gärna vill motverka dessa sötningarna.
      Kul att du ser fram emot min bakbok, och jag vågar lova att den kommer gå hem, den är långt ifrån den andra, går ej att jämföra faktiskt. (anser jag som är jävig 😉 )
      Kram på dej
      Mariann

      • Lotta skriver:

        He he, så kan man oxå se på saken 🙂

        Ja, man vet ju inte vad som är sant av allt man läser, men med tanke på att man vräkt i sig socker i flera år (man blir ju mörkrädd, när man läser bieffekterna) så behöver man kanske inte oroa sig över Stevian..

        Ska genast beställa lite så att jag kan baka Lussebullarna.

        M V H Lotta

Kommentera

*